Coșul este gol.

Nici-un autovehicul nu se află in garaj.

Nici-un accesoriu nu se află la favorit.

Procedura de regenerare a filtrului de particule DPF - pași de urmat

 12 Februarie 2024

Regenerarea filtrului de particule DPF (Diesel Particulate Filter) reprezintă o procedură importantă de întreținere a autovehiculului. Această măsură este esențială pentru prevenirea problemelor majore ale filtrului de particule și pentru extinderea duratei de viață a mașinii. Vom vorbi, în acest articol, despre filtrul de particule și cum se efectuează regenerarea lui, atunci când este necesară.

  • Ce este filtrul de particule DPF
  • Cum îți dai seama că ai nevoie de o regenerare a filtrului de particule
  • Ce implică regenerarea filtrului de particule DPF
  • Când nu se poate face regenerarea DPF


Ce este filtrul de particule DPF

Filtrul de particule DPF este un sistem de control al emisiilor de particule, prezent la motoarele diesel. Funcționează prin captarea particulelor de murdărie și cenușă din emisiile de gaze de eșapament, împiedicându-le să pătrundă în aerul pe care îl respirăm. Cu toate acestea, în timp, acest filtru se poate încărca, blocând fluxul de gaze de eșapament și generând probleme de performanță la nivelul mașinii.

Filtrul de particule se află în circuitul de evacuare al mașinii, cel mai frecvent, înainte de catalizator, dar poate fi și după. Astfel, prin supunerea gazelor emise la o temperatură crescută, filtrul DPF reduce cu cel puțin 95% cantitatea de particule nearse și de cenușă, care, în lipsa acestuia, ar ajunge în atmosferă.

Dacă ai nevoie de piese auto sau de cadouri speciale pentru pasionații de automobile, le poți găsi pe Autoklass. Descoperă oferta de piese auto si accesorii.

Cum îți dai seama că ai nevoie de o regenerare a filtrului de particule

Atunci când filtrul de particule este plin, apare martorul DPF în bord și se modifică modul în care se comportă mașina. Vom vorbi despre acestea, în cele ce urmează.

Martorul de filtru de particule DPF

De obicei, când martorul pentru filtrul de particule se aprinde în bord, mașina ne avertizează că DPF-ul este plin, aproape de capacitatea maximă de încărcare. Acest lucru se întâmplă atunci când, din diverse motive, mașina nu a putut realiza o regenerare pasivă sau activă.

Acesta este primul semn că mașina este folosită în principal în zone urbane și că, din cauza acestui tip de condus, mașina nu reușește să se regenereze complet. Pentru a preveni astfel de situații, este util, uneori, să schimbi ruta către locul de muncă, alegând variante ocolitoare, pentru a oferi posibilitatea regenerării.

Simptome pentru filtru de particule înfundat

Un filtru DPF blocat poate duce la performanțe scăzute ale mașinii, cum ar fi o accelerare mai slabă ori pierderi de putere și cuplu ale motorului. Consumul de combustibil poate crește și pot să apară emisii de fum negru. La unele modele, dacă problema nu este rezolvată, motorul nu va mai porni sau va intra în modul de protecție.

Ce implică regenerarea filtrului de particule DPF

Regenerarea filtrului de particule presupune eliminarea particulelor de murdărie și cenușă din interiorul acestuia. În mod normal, această regenerare are loc când mașina este condusă cu o viteză constantă pe autostradă, iar temperatura din sistemul de evacuare este suficient de ridicată pentru a arde aceste particule.

În timpul acestui proces, temperatura din sistemul de evacuare crește, furnizând căldura necesară pentru arderea particulelor de murdărie și cenușă din interiorul filtrului.

Moduri de regenerare pentru filtrul de particule al mașinilor diesel

Există trei tipuri de regenerare a filtrului de particule:

  1. Regenerare PASIVĂ - se produce în condiții de trafic pe autostradă, cu motorul turat, când temperatura din sistemul de evacuare depășește 600 de grade Celsius.
  2. Regenerare ACTIVĂ - este declanșată de calculatorul mașinii, când depunerile depășesc un anumit nivel, și se face automat, prin injectarea de combustibil în filtrul de particule.
  3. Regenerare FORȚATĂ - este declanșată de către mecanicul auto, din tester, în cazul în care celelalte metode de regenerare au eșuat.

Producătorii auto au dezvoltat diverse moduri de regenerare a filtrului de particule. Atunci când conduci cu viteze mari, temperatura din evacuare devine suficient de înaltă pentru a arde funinginea. Aceasta este cunoscută sub numele de regenerare pasivă.

În cazul în care autovehiculul nu atinge frecvent viteze mari, motorul poate consuma combustibil suplimentar, pentru a crește temperatura la viteze mai reduse, obținând același rezultat. Această abordare se numește regenerare activă. De obicei, mașinile utilizează o combinație între aceste două metode, pentru a menține filtrul curat.

În timpul deplasării, computerul mașinii monitorizează constant nivelul de funingine din filtru, pentru a determina când este necesară regenerarea. Atunci când nivelul de funingine atinge un anumit prag, în mod obișnuit, în jur de 45%, motorul va încerca activ să reducă aceste niveluri.

Dacă motorul nu poate arde funinginea, din cauza unor deplasări scurte sau a altor motive, computerul va activa martorul de avertizare al filtrului, pentru a avertiza șoferul.

Cum se face regenerarea forțată a filtrului DPF

Există situații în care regenerarea normală poate fi împiedicată sau insuficientă. De exemplu, conducerea în regim urban și disfuncționalitățile la sistemul de injecție de combustibilul pot afecta capacitatea filtrului de a se regenera în mod natural.

În aceste cazuri, este necesară regenerarea forțată, pentru a restabili funcționarea normală a filtrului de particule.

Procesul de regenerare forțată a filtrului DPF poate fi efectuat de către un mecanic specializat, la un service auto. În cadrul regenerării forțate, se încălzește sistemul de evacuare al mașinii, la o temperatură suficient de înaltă, pentru a arde particulele de murdărie și cenușă din interiorul filtrului de particule.

Acest lucru se realizează prin intermediul unui dispozitiv de diagnoză, care poate controla injecția de combustibil, modificarea vitezelor și alți parametri, pentru a crește temperatura în sistemul de evacuare. Procesul poate dura aproximativ 20-30 de minute.

Este important de reținut că regenerarea forțată nu ar trebui să fie o soluție pe termen lung. Dacă este necesară regenerarea forțată a filtrului DPF, există o problemă evidentă în sistemul de emisie al mașinii, iar aceasta trebuie remediată, pentru a preveni blocarea sau deteriorarea ulterioară a filtrului de particule.

De asemenea, este necesar să folosim un ulei de motor adecvat și să efectuăm întreținerea regulată a mașinii, inclusiv înlocuirea filtrelor de aer și combustibil, pentru a preveni acumularea excesivă de particule în filtrul de particule DPF.

Verificarea periodică a automobilului tău rămâne cea mai sigură metodă de a asigura durabilitatea autovehiculului. Fă o programare service și beneficiază de serviciile profesioniștilor Autoklass.

Durata de viață a filtrului de particule

Durata de viață a unui filtru de particule este, în general, în jur de 200.000 de kilometri. Cu toate acestea, în cazul în care regenerările sunt frecvente și pasive, adică generate de drumuri lungi, au existat cazuri în care filtrele au rezistat și până la 500.000 de kilometri cu filtrul original. O mașină cu filtru DPF activ prezintă tobe de eșapament curate, fără depuneri, în timp ce o mașină cu DPF inactiv poate prezenta depuneri de funingine.

Serviciile de detailing auto reprezintă o alegere dedicată șoferilor pasionați de aspectul interior și exterior al autovehiculului lor. Descoperă in ce consta detailingul auto și cum menține acesta estetica autovehiculului, protejând investiția pe termen lung.

Când nu se poate face regenerarea DPF

Este esențial să fie cunoscute condițiile care afectează procesul de regenerare DPF:

  1. Martorul de bord Check-Engine - dacă acesta este aprins, indiferent de cauză, procesul de regenerare nu va avea loc.
  2. Nivel scăzut de combustibil - când rezervorul are mai puțin de 20 de litri de combustibil, regenerarea nu va fi inițiată, deoarece procesul necesită un consum mai mare de combustibil.
  3. Senzorii de presiune defectuoși - dacă senzorii de presiune nu funcționează corect sau există o pierdere de presiune în camera de ardere, regenerarea nu va avea loc.
  4. Deteriorarea conductelor senzorului de presiune - deteriorarea acestor conducte poate duce la scăderea presiunii totale, necesare pentru regenerare.
  5. Disfuncționalitatea sistemului EGR - dacă acest sistem nu funcționează corect, motorul nu poate calcula proporțiile corecte de aer și combustibil pentru regenerare.
  6. Utilizarea necorespunzătoare a uleiului de motor - folosirea unui ulei nepotrivit sau contaminat poate afecta procesul de regenerare, iar o regenerare incorectă poate duce la contaminarea ulterioară a uleiului.

Autoklass este un dealer certificat, cu experiență în vânzarea autovehiculelor de marcă premium. Găsește modelul Mercedes-Benz care ți se potrivește și planifică un test-drive!

Întreținerea regulată a mașinii, utilizarea corectă a uleiului de motor și verificarea periodică pot preveni acumularea excesivă de particule în filtrul de particule DPF și îi pot prelungi durata de viață, menținând performanța optimă a autovehiculului tău.

sursa foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock


Echipa Editoriala Autoklass

12.02.2024

MERCEDESAUTOKLASSREGENERAREDPFFILTRU DE PARTICULE
Citeste si
Vezi oferta pe CEL.ro